پنج فایدۀ روان درمانی گروهی یا گروه درمانی

گروه درمانی کمک می‌کند بفهمیم تنها نیستیم

پنج فایدۀ روان درمانی گروهی یا گروه درمانی

پنج فایدۀ روان درمانی گروهی یا گروه درمانی 1024 575 دکتر مهدی علی محمدی

گروه درمانی فضای امنی است که به ما کمک می‌کند از پس تغییرات بزرگ یا شرایط ویژه در زندگی‌مان برآییم.

جلسات گروه درمانی معمولاً از 5 تا 15 نفر تشکیل شده که همگی مشکلات مشابهی دارند و به دنبال بهبود وضعیت خود هستند. یک یا دو درمان‌گر نیز این گروه را همراهی می‌کنند.

گروه درمانی یک شیوۀ یکسان و مشخص ندارد و بسته به روش درمان و وضعیت سلامت روان افراد، رویکردهای بسیاری در گروه درمانی وجود دارد.

اگر بین انتخاب گروه‌ درمانی یا روان درمانی فردی مردد هستید یا دوست دارید گروه درمانی را بهتر بشناسید، در ادامه اطلاعات خوبی را در اختیارتان می‌گذاریم که تصمیم‌گیری را برایتان راحت‌تر کند.

گروه درمانی کمک می‌کند بفهمیم تنها نیستیم

 

مزایای گروه درمانی

برای عبور از شرایط پیچیده و دشوار سلامت روان، گروه درمانی از جنبه‌های مختلفی می‌تواند به ما کمک کند که در اینجا به پنج مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 کمک می‌کند بفهمیم که تنها نیستیم

دکتر آلیسون چیس، مشاور ارشد مرکز درمانی Pathlight می‌گوید: بخش خیلی مهمی از تجربۀ گروه درمانی این است که متوجه شویم دیگران با احساسات و شرایط بسیار مشابه شرایط ما دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین داشتن حمایت آن‌ها می‌تواند کارساز باشد.

مثلاً وقتی افراد در زمان‌های متفاوتی عضو گروه می‌شوند، شنیدن تجربیات اعضای قدیمی‌تر و دیدین پیشرفت، حس توانمندی و بهبودی‌شان برای اعضای جدید انگیزه‌بخش خواهد بود.

 کمک خواستن و کمک کردن را آسان می‌کند

حمایت شدن و حمایت کردن از دیگران می‌تواند حتی باعث بهبود سلامت عمومی بدن شود. وقتی که احساس می‌کنیم صدای‌مان شنیده می‌شود یا از کمک به شخص دیگری احساس خوبی پیدا می‌کنیم، مغز پیام‌رسان شیمیایی «احساس خوب» یعنی دوپامین را در بدن آزاد می‌کند. حتی تصور گرفتن و بخشیدن نیز می‌تواند باعث بالا رفتن سطح دوپامین در بدن شود.

دکتر چیس توضیح می‌دهد: «گروه‌ درمانی با ایجاد فرصت برقراری تعاملات و صحبت کردن دربارۀ احساسات و عواطف به افرادی که در معرض ناملایمات زندگی قرار گرفته‌اند کمک می‌کند.

فضای جلسات گروهی روان درمانی می‌تواند به گونه‌ای شکل بگیرد که افراد حمایتی که نیاز دارند را دریافت کنند و حتی برای صحبت کردن دربارۀ احساسات‌شان ترغیب شوند زیرا می‌دانند که دیگر افراد این گروه نیز برای همین کار آنجا هستند.

 به شما فرصت ابرازگری می‌دهد

اگر عادت نداشته باشید، نگاه کردن به درون خود و چگونگی ابراز افکار و نیازهایتان به دیگران دشوار خواهد بود.

در گروه درمانی وقتی با سایر اعضا ارتباط برقرار می‌کنید، می‌توانید همان لحظه که در حال تجربۀ احساسی هستید آن را ابراز کنید. نتیجۀ مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شده نشان داده است که این کار (خود ابرازگری) باعث تقویت اعتماد به نفس می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا با قدرت به سوی تغییرات مثبت قدم بردارند.

فضای گروه درمانی جایی است که فکر و احساس‌مان درست مطابق چیزیست که واقعاً هستیم. در این فضا نیازی نیست که ارتباطات خود را بسته به اشخاص دیگر تغییر دهیم، کاری که شاید در زندگی شخصی مجبور به انجامش هستیم. ابراز وجود می‌تواند شفابخش باشد.

گروه درمانی همچنین این امکان را ایجاد می‌کند که راه‌های مختلف برقراری ارتباط را امتحان کنید. بیان نگرانی‌های خود بدون فیلتر چه حسی خواهد داشت؟ حرف زدن بدون وقفه؟ آیا احساس می‌کنید که همۀ افراد در زندگی‌تان شما را فردی خجالتی می‌بینند؟ یا برونگرا؟

در جلسات، شما آزادید که راه‌های جدیدی برای صحبت با دیگران کشف کنید.

 کمک می‌کند تا با خود و دیگران به روش‌های سالم‌تری ارتباط برقرار کنید

گاهی ممکن است حین تجربۀ مشکلی مربوط به سلامت روان یا رویدادی آسیب‌زا، چه به آن آگاه باشید چه خیر، روابط‌تان تحت تأثیر قرار گیرد.

در گروه، تعامل با افراد دیگر را در یک فضای امن تمرین می‌کنیم و یاد می‌گیریم که نحوۀ ارتباطمان با افراد بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

در جلسات گروه درمانی می‌توان این را با صحبت با سایر اعضا، چه در جلسه و چه در زمان استراحت، آموخت

نکته‌ای در مورد در هم آمیختن پیشرفت با خوش‌گذرانی

ارتباط با دیگران یکی از جنبه‌های مهم گروه درمانی است، اما احتمالاً اینجا جای چندان مناسبی برای دوست‌یابی یا جستجوی یک رابطه‌ای عاشقانه نباشد. معمولاً برای چنین مواردی قوانین محکمی وجود دارد که قبل از پیوستن به گروه درمانی باید تعهد دهید که به آن‌ها پایبند خواهید ماند.

البته این روابط فی نفسه تابو نیستند اما ممکن است شما را از هدف درمان که کار کردن روی خودتان است دور کنند.

اعضای گروه درمانی که در حال صحبت کردن دربارۀ تجربیات دردناک زندگی خود هستند در آسیب‌پذیرترین وضعیت ممکن خود قرار دارند، بنابراین این می‌تواند یک اصل خوب باشد که در طول جلسات به ارتباطی مبتنی بر رشد و بهبودی پایبند بمانید.

 شبکه‌ای امن می‌سازد

هنگام مواجهه با اضطراب و افسردگی خیلی امکان دارد که از صحبت کردن دربارۀ احساسات خود معذب شویم.

در موقعیت روان درمانی گروهی، این فرصت را داریم که خود را در بیان احساسات‌مان به چالش بکشیم و احساس کنیم که توسط دیگران پذیرفته خواهیم شد. با خارج شدن از ناحیۀ امن‌مان برای خود انگیزه می‌سازیم و به دلیل شنیده شدن برای خود اعتبار قائل می‌شویم.

مطالعه‌ای که در سال 2019 انجام شده نشان می‌دهد که گروه درمانی به ویژه زمانی بسیار مؤثر است که فرد درگیر اضطراب اجتماعی یا تغییر بزرگی در زندگی است.

در طول دورۀ گروه درمانی حتی زمانی که در جلسات نیستید، فکر کردن به این که می‌توانید در مورد پیشرفت خود به اعضای دیگر گزارش دهید و موفقیت خود را در کنارشان  جشن بگیرید بسیار سازنده است. یا شاید بخواهید در مورد شیوه‌های متفاوتی که می‌توانستید کاری را انجام دهید نظر اعضای گروه را بپرسید.

این یادداشت ترجمه‌ایست از سایت:
psychcentral

دکتر مهدی علی محمدی، روانشناس و مشاور

دکتر مهدی علی محمدی عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با شماره پروانه 6881 و شماره عضویت 12319 دارای مدرک دکترای تخصصی مشاوره بیش از یک دهه است که با آگاهی و تسلط کامل بر تکنیک‌ها و راهبردهای مشاوره و روان درمانی به عنوان روانشناس – مشاور خانواده – گروه درمانگر و مشاور شغلی سازمانی فعالیت می‌کند. احترام و شفقت، تخصص گرایی، حفظ حریم خصوصی و نتیجه گرایی، چهار ارزش اصلی دکتر مهدی علی محمدی برای ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خود است.

© تمامی حقوق برای دکتر مهدی علی محمدی محفوظ است.