استیگما و باورهای اشتباه دربارۀ OCD

باورهای اشتباه رایج دربارۀ وسواس فکری - عملی

استیگما و باورهای اشتباه دربارۀ OCD

استیگما و باورهای اشتباه دربارۀ OCD 750 400 دکتر مهدی علی محمدی

استیگما و باورهای اشتباه دربارۀ OCD بسیار فراوان‌اند. در این یادداشت نگاهی داریم به برخی از باورهای رایج غلط دربارۀ وسواس که مانع کمک گرفتن و مراجعه به روان شناس و روان درمانگر می‌شوند.

استیگما یک عقیده یا باور عمومی اشتباه و غالباً منفی در مورد یک ویژگی یا تجربۀ خاص است، مثل باوری که بیشتر افراد دربارۀ بیمارهای روانی و سلامت روان دارند.

وقتی درگیر مسئله یا مشکلی مربوط به سلامت روان هستیم شنیدن این باورهای اشتباه می‌تواند خیلی ناامید کننده باشد. مخصوصاً اگر آنها را از یک دوست، همکار، یکی از اعضای خانواده یا کادر درمان بشنویم. خود ما هم ممکن است در مورد سلامت روان خود از اینگونه باورهای اشتباه داشته باشیم و همین باعث شود دچار شرم شویم.

کلیشه‌ها در مورد OCD

کلیشه‌ها و تصورات نادرست زیادی در مورد OCD وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از مردم فکر می‌کنند وسواس یعنی یکی بیش از حد دست‌های خودش را می‌شوید یا دوست دارد همه چیز مرتب و سر جای خود باشد. به همین دلیل تشخیص علائم OCD برای خود مبتلا به بسیار دشوارتر است. به علاوه این کلیشه‌ها باعث می‌شوند که فرد مبتلا به OCD تمایلی به اشتراک گذاشتن تجربیات خود نداشته باشد.

بی اهمیت جلوه دادن OCD

وسواس فکری عملی اغلب بی اهمیت جلوه می‌کند. برخی از افراد ممکن است در موردش شوخی کنند یا با هر میل به تمیزکاری یا مرتب کردن خود را وسواسی معرفیس کنند یا بگویند که کمی OCD دارند. یا ممکن است شرکت ها از انگ OCD در تبلیغات خود استفاده کنند. خیلی اوقات شرکت‌های نظافتی، کارخانه‌های محصولات شوینده یا بسیاری دیگر از وسواس برای تبلیغات خود استفاده کنند.

جوک‌هاها، شوخی‌ها و حرف‌های روزمره – در دفتر کار، کلاس درس، خانه و در رسانه‌های اجتماعی – این تصور را ایجاد می‌کنند که OCD چیزی کاملاً پیش پا افتاده یا حتی خنده‌دار است و یک بیماری جدی نیست.

ایده‌های نادرست در مورد مفید بودن وسواس

خیلی وقت‌ها افراد فکر می‌کنند وسواس یا OCD  می‌تواند خوب و مفید باشد چون باعث ایجاد نظم و تمیزی در زندگی می‌شود. احتمالاً شما هم با مادرها، پدرها یا افراد دیگری برخورد کرده‌اید که به واسطۀ وسواس زیاد تشویق شده‌اند و هیچ‌گاه به فکر کمک گرفتن نیفتاده‌اند. چون مدام از تمیزی و نظم‌شان تعریف شده و مثلاً به آنها گفته‌اند که ای کاش ما هم وسواس داشتیم و به تمیزی شما بودیم.

احساس گناه یا شرم در مورد OCD

برخی اوقات افراد مبتلا به وسواس دوست ندارند با کسی در مورد مشکل خود صحبت کنند یا از متخصص کمک بگیرند چون در مورد افکار و احساسات خود احساس گناه می‌کنند و از واکنش مردم می‌ترسند. داشتن این نوع احساسات در مورد OCD ، جستجوی درمان و کمک گرفتن را دشوارتر می‌سازد. مقابله با باورهای منفی در مورد وساس فکری-عملی یا OCD باورهای منفی در مورد OCD ، صحبت در مورد آن را دشوار می‌کند. اما مهم است که همیشه به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید.

حس شرم در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری -عملی

برای حمایت از خودتان یا نزدیکا‌نی که درگیر اختلال وسواس هستند می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. همچنین راه‌هایی هم وجود دارد که به تغییر درک دیگران و باورهای اشتباه دربارۀ OCD کمک می‌کند

می‌توانید برای آشنایی بیشتر وسواس فکری عملی و رواه‌های مختلف درمانی آن مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

مقایسۀ ویژگی‌های اختلال وسواس فکری – عملی و اختلال افسردگی

تأثیر هنر بر اختلال وسواس فکری – عملی

خانه‌تکانی: عشق به تمیزی یا اختلال وسواس

تأثیر اختلال OCD والدین بر تربیت فرزندان

 

در نهایت، به خاطر داشته باشید که لازم نیست با احساس ناخوشایند وسواس برای همیشه زندگی کنید.

کمک بگیرید:

راه‌های ارتباطی با دکتر مهدی علی محمدی

راه‌های ارتباطی با مرکز روانشناسی و مشاوره دیگرگون

دکتر مهدی علی محمدی، روانشناس و مشاور

دکتر مهدی علی محمدی عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با شماره پروانه 6881 و شماره عضویت 12319 دارای مدرک دکترای تخصصی مشاوره بیش از یک دهه است که با آگاهی و تسلط کامل بر تکنیک‌ها و راهبردهای مشاوره و روان درمانی به عنوان روانشناس – مشاور خانواده – گروه درمانگر و مشاور شغلی سازمانی فعالیت می‌کند. احترام و شفقت، تخصص گرایی، حفظ حریم خصوصی و نتیجه گرایی، چهار ارزش اصلی دکتر مهدی علی محمدی برای ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خود است.

© تمامی حقوق برای دکتر مهدی علی محمدی محفوظ است.