5 توصیه برای کاهش اضطراب بازگشت به مدرسه

اضطراب بازگشت به مدرسه

5 توصیه برای کاهش اضطراب بازگشت به مدرسه

5 توصیه برای کاهش اضطراب بازگشت به مدرسه 879 586 دکتر مهدی علی محمدی

بازگشت به مدرسه با پایان تابستان زمانی استرس‌زا برای همۀ دانش‌آموزان و همینطور والدین آنهاست. اما به گفتۀ اریکا چیاپینی، روان‌شناس کودک و متخصص درمان اضطراب کودکان، اگر علائم اضطرابی بعد از چند هفتۀ ابتدایی مدرسه هنوز هم وجود داشتند بهتر است از مشاورۀ متخصصان کمک بگیرید.

اریکا اضافه می‌کند: «والدین، مربی‌ها یا معلم‌ها ممکن است متوجه رفتار عصبی بچه‌ها در اجرای روتین‌های جدید یا تکالیف مدرسه شوند. بخشی از این رفتارها، عصبانیت و اضطراب طبیعی از بازگشتن به مدرسه است که طی چند هفتۀ اول برطرف می‌شود.»

برای تشخیص علائم اضطرابی که باید جدی گرفته شوند راه‌های آسانی وجود دارد. برخی از علائم هشداردهنده عبارتند از:

• خشم و کج‌خلقی هنگام جدایی از والدین برای حضور در مدرسه
  • دشواری در ارتباط و کنار آمدن با افراد خانواده یا دوستان
  • اجتناب از انجام فعالیت‌های رایج داخل یا بیرون از مدرسه
  • علائمی مثل دل درد، خستگی و مشکل در تنها خوابیدن

توصیه‌هایی برای کاهش اضطراب کودکان برای بازگشت به مدرسه

• یکی دو هفته قبل از شروع مدرسه، با از سرگیری روال‌های سال تحصیلی، بچه‌ها را برای تغییر پیش‌رو آماده کنید، مانند تعیین ساعت خواب واقعی یا انتخاب لباس‌هایی که باید فردا بپوشند.
  • پیش از شروع مدرسه، برای بچه‌ها قرارهای بازی مشخص با یک یا چند تا از همسالان‌ آشنایشان تعیین کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که حضور همسالان آشنا در زمان تغییر، باعث بهبود سازگاری درسی و عاطفی کودکان می‌شود.
  • قبل از شروع سال تحصیلی از مدرسه دیدن کنید، ترک کردن فرزندتان را تمرین کنید و اگر ساختمان باز بود زمانی را در زمین بازی یا داخل کلاس‌ها بگذرانید. بیرون منتظر بمانید و از فرزندتان بخواهید که بدون شما در کلاس‌ها گشتی بزند.
  • برای وقتی که کودک توانست از مادر یا پدر جدا شود و به مدرسه برود یک جایزه یا فعالیت محبوب در نظر بگیرید.
  • نگرانی کودکتان را به رسمیت بشناسید و به او بگویید که شروع مدرسه هم مانند هر فعالیت دیگری ممکن است در ابتدا سخت و نگران‌کننده باشد ولی به مرور آسان و سرگرم‌کننده می‌شود.

چه موقع باید دربارۀ اضطراب فرزندتان از بازگشت به مدرسه نگران شوید؟

به توصیۀ چیاپینی، اگر بعد از گذشت یک ماه یا بیشتر از شروع مدرسه، فرزندتان هنوز در مورد مدرسه علائم اضطرابی دارد که بهتر نمی‌شوند یا بدتر شده‌اند، زمانی است که بهتر است از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

مشاوره با متخصصان سلامت روان به کودکان و والدین کمک می‌کند علائم کودک را بهتر بشناسند و با هم برای بهبود آنها تلاش کنند.

درمان شناختی رفتاری یکی از انواع روش‌ها برای مقابله با اضطراب کودکان است. در این روش به کودک و والدین مهارت‌هایی برای کنترل اضطراب آموزش داده می‌شود.

پزشک کودک شما همچنین ممکن است برای رفع اضطراب او برایش دارو تجویز کند. دارو به تنهایی یا در کنار روان‌درمانی یکی دیگر از گزینه‌های بهبود علائم اضطراب کودکان و بازگرداندن آنها به فعالیت‌های عادی‌شان است.

این مطلب از سایت hopkinsmedicine انتخاب و ترجمه شده است.

مترجم: پرستو مسگریان

دکتر مهدی علی محمدی، روانشناس و مشاور

دکتر مهدی علی محمدی عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با شماره پروانه 6881 و شماره عضویت 12319 دارای مدرک دکترای تخصصی مشاوره بیش از یک دهه است که با آگاهی و تسلط کامل بر تکنیک‌ها و راهبردهای مشاوره و روان درمانی به عنوان روانشناس – مشاور خانواده – گروه درمانگر و مشاور شغلی سازمانی فعالیت می‌کند. احترام و شفقت، تخصص گرایی، حفظ حریم خصوصی و نتیجه گرایی، چهار ارزش اصلی دکتر مهدی علی محمدی برای ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خود است.

© تمامی حقوق برای دکتر مهدی علی محمدی محفوظ است.